جستجو

دیابت و توان ذهنی افراد

دیابت و توان ذهنی افراد
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴

دیابت بر روی توان ذهنی افراد تاثیر منفی دارد

 

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج یک پژوهش نشان دهنده این است که دیابت در طول زمان موجب افت ادراک می شود .

این مطالعه طی مدت ۲۰ سال روی ۱۳۳۵۱ بیمار میانسال و بالاتر با متوسط سنی ۵۷ سال در آغاز کارانجام گرفته و ۱۷۷۹ نفر از آنان یعنی ۳/۱۳درصد دیابتیک بوده‌اند. در طول این مدت ده‌ها آزمون استاندارد ارزیابی توان ذهنی در فواصل زمانی مشخص از این افراد گرفته شده است.

مشاهده شد که کاهش توان فکری افراد مبتلا به دیابت ۱۹درصد از دیگر افراد این جمعیت مورد مطالعه بیشتر است و در کسانی که بیماریشان به‌درستی کنترل نشده بود، کاهش توان فکری شدیدتر بود.همچنین هرچه مدت ابتلا به دیابت طولانی‌تر بود.

شدت افت قوای ذهنی هم بیشتربه‌چشم می‌خورد.ابتلای به دیابت مغز را پنج سال پیرتر از سن واقعیش می‌کند، یعنی توان فکر یک فرد دیابتی ۵۵ ساله معادل یک فرد ۶۰ ساله سالم است.

پیش از این ثابت شده بود که بیماری دیابت سبب تخریب اعصاب، نارسایی کلیوی، ایجاد مشکل در بینایی و بیماری قلبی می‌شود. و اکنون کاهش قوای ذهنی نیز به این فهرست اضافه شده است .

وقتی در دیابت افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند.

همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

 

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

 

ارسال شده در پزشکی, مقالات توسط گروه تحقیق و پژوهش اسوه | Tags: , ,