اما عجیبتر از همه انجام اپیلاسیون در مردان است. از همان زمان که بند انداختن صورت آقایان کم کم مورد توجه عدهای خاص قرار گرفت
به مرور آرایشهای مردانه تبلیغات اپیلاسیون را نیز بر روی شیشه ویترین خود و یا در و دیوار شهر چسباندند و این عمل نیز در میان مردان رواج پیدا کرد.
در گذشته داشتن اخلاق پهلوانی و قهرمانی و البته زور بازو معیار اصلی برای مردانگی هر پسری بود و کودکان در کوچه و خیابان برای نشان دادن مردانگی خود مچ میانداختند و با زغال برای خود سبیل و ابروی پیوسته میکشیدند. اما این روزها ترویج سبک آرایش زنانه در میان مردان سادهترین روش برای خودنمایی بسیاری از جوانان شده که نمیتوانند با قدرت بازو و تواناییهای ذهنی خود را به جامعه نشان دهند.
با گشت و گذاری در بازار و اماکن عمومی و نگاهی به آرایشگاههای مردانه، پی به رواج آرایش در میان مردان و پسران ایرانی میشویم. آرایشهایی که چه بسا منجر به تغییر شکل برخی مردان به ظاهرهای زنانه شده است. دیگر آرایشگاههای مردانه تنها خدمات کوتاهی موی سر و اصلاح ریش انجام نمیدهند، بلکه پای انواع و اقسام خدمات آرایشی همچون برداشتن ابرو، آرایش مو به مدلهای عجیب و غریب، بافت مو، خدمات رنگ و مش و حتی در کمال تعجب اپیلاسیون به آرایشگاههای مردانه باز شده است تا گوی سبقت را از زنان بربایند.
دیگر به راحتی میتوان خیل عظیمی از پسران آرایش کرده را دید که با ابروهای باریک، گونههای سرخ، موهای بافته و رنگ کرده، لباسهایی با یقههای بسیار باز حتی در سرمای زمستان در شهر خودنمایی میکنند و در برخی موارد نمیتوان آنها را از دختران تشخیص داد.
این خدمات تنها در آرایشگاههای مردانه ارائه نمیشود بلکه بسیاری از سالنها و باشگاههای بدنسازی نیز به دستگاخهای سولاریوم مجهز شده و برای برنزه کردن پوست مردان خدمات میدهند. علاوه بر این انواع تاتو و خالکوبیهای رنگی نیز در این مراکز انجام میشود که حتی گاهی منجر به آلودگیهای بسیار و بیماریهای سخت در این گروه خواهد شد.
علاوه بر آرایش و لباسهای ناهنجار شاهد جراحیهای فراوان بینی و پروتز گونه و لب در میان پسران نیز هستیم که با آرایشهای خاص گاهی اوقات حتی مضحک نیز به نظر میرسد.
اما عجیبتر از همه انجام اپیلاسیون در مردان است. از همان زمان که بند انداختن صورت آقایان کم کم مورد توجه عدهای خاص قرار گرفت، به مرور آرایشهای مردانه تبلیغات اپیلاسیون را نیز بر روی شیشه ویترین خود و یا در و دیوار شهر چسباندند و این عمل نیز در میان مردان رواج پیدا کرد.
« اگر بدنبال بهداشت خود میباشید، اگر کشتی گیرید و از دست تیغ کردن موهای بدن خسته شدهاید، اگر بدن سازید و از دست تیغ کردن موهای بدن خسته شدهاید، اگر ورزشکارید و به بهداشت بدن خود اهمیت میدهید، اگر هر شغلی دارید و به بهداشت بدن خود اهمیت میدهید و از تیغ خسته شدهاید، بامرکز ما تماس بگیرید تا در محیطی آرام و بهداشتی و با استفاده از وسایل یکبار مصرف بدنی زیبا و تمیز به شما ارمغان دهیم.» این تنها نمونهای از این تبلیغات است.
انواع کرم، رنگهای مخصوص گریم، انواع ژل و چسب مو، ونیکهای ترمیم کننده ی پوست، ماسک صورت، آدامس مو، اسپریهای خوشبوکننده، ریمل، سایه چشم و دیگر لوازم آرایشی که تا پیش از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته میشدند، این روزها در سالنهای آرایش مردانه به وفور یافت شده و میزان استفاده از آنها به قدری زیاد است که حتی بیم آن میرود گوی سبقت را در استفاده از این لوازم آرایش از سالنهای آرایش زنانه بربایند.
آمار میزان مصرف لوازم آرایشی در کشور نشان میدهد، ۹۰ درصد این بازار در انحصار زنان بوده و ۱۰ درصد مابقی را مردان به خود اختصاص دادهاند. آماری که روز به روز نیز در حال افزایش است و اظهارات فروشندگان لوازم آرایشی نشان از آن دارد که مصرف این مواد روند رو به رشد در آقایان داشته و تمایل مردان نسبت به این مواد در آینده سبب بیشتر شدن این آمار خواهد شد.
اما این روند رو به رشد استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی رخ میدهد که بر اساس آمارها سن استفاده از این لوازم نیز نسبت به دو دهه گذشته حدود ۱۰ سال کاهش یافته و حال به گفته کارشناسان، نوجوانان ۱۷ ساله نیز آرایش میکنند.
آمارها حکایت از این واقعیت تلخ دارند که کشورمان در مصرف لوازم آرایشی دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال اول شدن در دنیا را در مصرف لوازم آرایش نباید نادیده بگیریم.
جامعهشناسان بر این اعتقادند، دلیل آرایشهای آنچنانی اینگونه مردان و پسران، اثبات خویش و خودنمایی در جامعه از روشهای مختلف است تا تحسین دیگران را نسبت به خود داشته باشند.