جستجو

راهنمای خانواده در پیشگیری از اعتیاد / قسمت اول

راهنمای خانواده در پیشگیری از اعتیاد / قسمت اول
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴

سخنی با خانواده ها:

والدین گرامی:

در اهمیت ،ارزش و از همه بالاتر تقدس خانواده هیچ شکی نیست. اگر بخواهیم اهمیتش را بگوییم همین بس که اگر می بینید در جوامع انحرافی از افراد دیده می شود ، اگر جرمی هست، اگر رفتارهای غلط و به دور از شآن از انسانها دیده می شود بخش عمده از آن مربوط به این نهاد است مثلا اگر فردی کارهایی را انجام می دهد که با اخلاق انسانی یا قوانین جامعه هم خوانی ندارد در اصطلاح می گویند ((فلانی از زیر بته به عمل آمده است!)) این جمله مستقیما به خانواده بر می گردد البته با زبان بی زبانی! اگر می گوییم نهادی مقدس از این جهت است که خداوند در قران کریم می فرماید: ((قو ا نفسکم و اهلیکم نارا[۱])) یعنی خود وخانواده خود را از عذاب دور بدار. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه آسیب ها و معضلاتی وجود دارد که ممکن است فرزندان ما به آن خواسته و یا ناخواسته گرفتار شود و ما هم متوجه نشویم در عصر حاضر سیل تهاجمات فرهنگی یا به قول مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی از طرق مختلف مانند ماهواره ها ، اینترنت، بلوتوث و…به سمت ما در حال حرکت هستند که در عمده آنها اهداف تخریبی و به نیت نابود کردن روح ، وجسم فرزندان ما پنهان شده است.

والدین عزیزبایدبدانیم!

انداختن تقصیر آلوده شدن فرزندانمان به گردن جامعه به نوعی شانه خالی کردن از آن وظایفی ست که برعهده داریم. به جرات می توان گفت که اکثر خانواده ها از مهارتهای لازم وکافی برای کنترل فرزندان و تربیت آنها برخوردار نیستند و این موضوع را بنده به چشم خود در بسیار ی از گروهها و خانواده ها اعم از تحصیل کرده و غیرو که در برای در مورد پیشگیری از اعتیاد تدریس داشته ام مشاهده نمودم. پس همانطور که فرزندمان را در کودکی از همه لحاظ مراقبت می کردیم تا مبادا آسیبی ببیند در حال حاضر هم که او به سن نوجوانی رسیده است و باید دید نیازهای او چیست. اگر در جامعه افکاری یا رفتاری غلط را آموخته است چگونه خانواده باید از ابتلاء او به این آسیب ها جلوگیری کند؟ و از این مسیر پر فراز و نشیب عبور دهد؟

لذا باید مهارت های کافی را در برخورد با این جریان داشته باشیم که خدای ناکرده سرمایه های زندگی ما به دست غارتگران فرهنگی به یغما نرود به قول شاعر:

دزد جاهل گر یکی ابریق[۲] برد           دزد دانا دفتر تحقیق برد

نکته دیگری که باید به آن اشاره نمایم این است که خانواده ها عموما در برآوردن سایر نیازهای فرزندانشان دقت بسیاری می نمایند مثلا: مادری که از ابتدای کودکی دخترش تا فصل عروسی وی را در خیال خود می بیند و برای جهیزیه او تلاش و وسواس زیادی به خرج می دهد. اما همین مادری که فرضا ۲۰ ملیون تومان جهیزیه و اثاث خانه برای دخترش فراهم ساخته است آیا مهارت های لازم برای هم قرار گرفتن با یک فردی که ممکن است دنیایی از تفاوت با اوداشته باشد-که دارد- خواهد داشت؟ آیا این دختر مهارتهای زندگی را به غیر از هنر آشپزی ،خانه داری و.. .. .با خود به خانه شوهر خواهد برد ؟ آیا معنی تفاهم، محبت ؛ وفاداری را می داند؟

تمام این مواردی که گفتیم در خانواده آموخته می شود یا حداقل در این کانون پدید می آید پس ببینید اگر می خواهیم خانواده ای سالم و به دور از انواع گرفتاری ها داشته باشیم باید به این مهم توجه کنیم. کار ما در خانواده و نقشی که داریم علی رغم اینکه خیلی ها نگاه ساده ای به آن می نمایند؛ بسیار خطیر و سرنوشت ساز است. پس بیاییم با کسب آگاهی ها و مهارتهایی که باید برای برای قرار گرفتن در برابر معضلات آسیب ها فراگیریم ؛ با مطالعه و مراجعه به منابع مختلف که در دنیای امروز با پیشرفت علم، بشر به آن دست یافته است از ابتلاء خانواده و فرزندانمان جلوگیری نماییم.    

لزوم و اهمیت تربیت

موضوع تربیت صحیح یکی از ضروریات نسل بشر است باید بدانیم اگر انسان تربیت نشود از حیوانات بدتر می شود. امروزه بسیاری از حیوانات را نیز آموزش داده و بصورت دست آموز، کارهایی را به آنان یاد می دهند. مثلا یک سگ تربیت شده از لحاظ قیمت و ارزش با یک سگ عادی تفاوت بسیار زیادی دارد. آیا ممکن است که انسان با این همه ارزش واشرف مخلوقات بودنش نیاز به تربیت صحیح نداشته باشد؟ لذا آن چیزی که مد نظر ماست تربیت الهی است که یک انسان را رشد می دهد.انسانی که تربیت نشود دیگر گوش وچشم ودلش غافل از یاد خدا شده به قول قرآن گاهی از حیوان هم پست تر می شود ((اولئک کلانعام بل هم اضل[۳]))

تربیت الهی یعنی اینکه اگر شما به فرزندتان کارهایی را که خدا دوست ندارد یاد می دهید این تربیت الهی است اما اگر طوری به او می گویید که زندگی اش راحت شود که ظاهرا خیلی از کارها را انجام ندهد و دیگران او را بی تربیت نخوانند این تربیت غیر الهی است . زیرا باید طوری آموزه ها به فرزندان یاد داده شود که ذاتا یک عملی را زشت و یا خوب بدانند.

به نمونه ذیل توجه کنید:

استاد قرائتی تعریف می کردند همراه شهیدمظلوم بهشتی (رحمت ا.. علیه) روزی با وسیله نقلیه خودشان در اواخر شب در خیابان حرکت می کردیم و وقتی به چهار راه رسیدیم چون چراغ قرمزبود ایشان ایستادند. من گفتم شما که حکومت طاغوت را قبول ندارید پس چرا به قانونش احترام می گذارید؟ ایشان فرمودند: من نظام را قبول ندارم ولی نظم را قبول دارم.

بله گاهی به فرزند می گوییم دزدی بد است یعنی این کار را نکن که تورا دستگیر می کنند آبرویت می رود! (تربیت غیر الهی)

گاهی می گوییم دزدی اصلا ذاتا بد است چه بگیرند چه نگیرند.(تربیت الهی)

نهایتا به این نتیجه می رسیم که اکثر این اعتیاد ها و نا بهنجاری های اجتماعی که برای افراد خصوصا جوانان پیش می آید نتیجه عدم تربیت، خصوصا نوع الهی آن است.

والدین عزیز: شما در کاسه ای که کثیف باشد شیر نمی ریزید! انسان هم اگر ظرف وجودش پاک نباشد تربیت در آن اثری نخواهد داشت. بکوشیم فرزندانمان را با تربیت صحیح اسلامی و نسخه هدایتگر قرآن کریم تربیت کنیم .  ادامه دارد….

 

[۱]سوره تحریم آیه ۶

[۲] ابریق: آفتابه

[۳] سوره اعراف آیه ۱۷۹

منبع:(راهنمای خانواده در پیشگیری از اعتیاد)کتاب در دست انتشار خانم معصومه دشت آبادی کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی کلینیک اسوه

مطلب مرتبط :